Genomen Maatregelen COVID-19

Kuga Plug-In Hybrid rijders leggen bijna helft gereden afstand puur elektrisch af

1/06/2022

De Ford Kuga Plug-In Hybrid (PHEV) was de bestverkochte plug-in hybride (PHEV) van Europa – ongeacht het segment – in de eerste helft van 20211. De berijders maakten ook optimaal gebruik van de volledig elektrische actieradius van 56 kilometer (WLTP): volgens geanonimiseerde gegevens die Ford heeft verzameld, legden de Europese Kuga Plug-In Hybrid-rijders 49 procent van de gereden kilometers puur elektrisch af, op stroom uit een extern laadpunt.

Ford verkocht in de maand juni meer Kuga Plug-In Hybrid in Europa dan ooit: meer dan 6.300 exemplaren. Dat zijn meer plug-in hybrides dan alle andere versies van de Kuga bij elkaar. In de maanden april, mei en juni 2021 verkocht Ford bijna 16.000 Kuga Plug-In Hybrids. Dit is ruim een derde meer dan zijn naaste concurrent1.

[Insert alt tag]

De verkoop van PHEV’s en volledig elektrische personenauto’s is in Europa in een stroomversnelling gekomen. Steeds meer consumenten ontdekken dat dit soort auto’s voldoet aan hun mobiliteitsbehoeften, met alle gebruiksgemak en comfort. En kosteneffectief, vooral als ze gebruikmaken van de mogelijkheid om de batterij van de auto thuis op te laden. Van alle in Europa verkochte personenauto’s was in het tweede kwartaal van 2021 al 8,4 procent een PHEV. Dat is een groei van meer dan 255 procent ten opzichte van dezelfde periode in 20202.


Ford Kuga Plug-In Hybrid in de praktijk

De geanonimiseerde gegevens die Ford in de praktijk heeft verzameld, geven de fabrikant inzicht in hoe klanten de auto in de praktijk ervaren en hoe die ervaring nog verder is te verbeteren. Nieuwe inzichten zijn onder meer:

Klanten gebruiken de volledig elektrische modus véél: bijna de helft (49 procent) van het totaal aantal gereden kilometers legden ze af in de elektrische modus, op elektriciteit uit de batterij, die ze hadden opgeladen aan een extern laadpunt.

Meer dan twee derde van de ritten met de Kuga Plug-In Hybrid zijn korter dan 50 kilometer en kunnen volledig in de elektrische modus worden afgelegd. Van de meer dan 633.000 ‘rijdagen’ van dit jaar maakte de Kuga Plug-In Hybrid het op meer dan 420.000 dagen mogelijk om volledig emissievrij te rijden. De gemiddelde dagelijkse gereden afstand bedraagt 52 kilometer, minder dus dan de puur elektrische actieradius volgens WLTP van 56 kilometer.

Klanten hebben vertrouwen in de batterijtechnologie en maken zonder problemen gebruik van oplaadpunten. Op elke honderd dagen waarmee met de Kuga Plug-In Hybrid gereden wordt, laden de berijders gemiddeld 89 keer de batterij op.

Kuga Plug-In Hybrid-rijders maken gebruik van de lagere stroomtarieven tijdens de nacht om de batterij van hun PHEV op te laden en kosten te besparen. 35 procent van de oplaadsessies vond ‘s nachts plaats en de auto was twaalf uur of meer aan het stopcontact gekoppeld – dubbel zo lang als de zes uur die nodig is om de batterij volledig op te laden aan een conventioneel huishoudelijk 230-volt stopcontact. In totaal vond 45 procent van alle laadsessies plaats in de nacht en dat geeft aan dat het oplaadgedrag van klanten voor hun auto overeenkomt met dat voor hun smartphone of tablet.

Door de rijtijd in de volledig elektrische modus met stroom uit een extern oplaadpunt te maximaliseren, is aanzienlijk financieel voordeel te behalen. Gezien de prijzen van benzine en elektriciteit kan de berijder van een Kuga Plug-In Hybrid aanzienlijk besparen op de (brandstof)kosten.

Op basis van het WLTP verbruik en de gemiddelde benzine- en elektriciteitsprijzen in Nederland kan een Kuga rijder met 1.5 EcoBoost motor rekenen op brandstofkosten van ongeveer €12,- per 100 km op benzine. Een Kuga PHEV rijder die zijn ritten volledig elektrisch rijdt, zal gemiddeld €4,- per 100 km kwijt zijn. Bij een jaarkilometrage van 15.000 km kan dit neerkomen op een besparing van meer dan €1.100,- per jaar.


Atkinson-motor en elektromotor/generator

De Kuga Plug-In Hybrid wordt aangedreven door een 2,5-liter viercilinder Atkinson-benzinemotor in combinatie met een elektromotor/generator die wordt gevoed door een 14,4 kWh lithium-ion batterij. De puur elektrische actieradius bedraagt 56 kilometer, het benzineverbruik 1,4 l/100 km en de CO2-emissie gecombineerd 32 g/km (cijfers WLTP). De batterij van de auto kan worden opgeladen aan een extern oplaadpunt via de laadaansluiting in het linker voorspatbord.

De berijder kan zelf bepalen hoe en wanneer de auto wordt aangedreven door de elektromotor. Hij heeft de keus uit de standen EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. De batterij in de auto kan niet alleen aan een extern oplaadpunt worden opgeladen, de Kuga Plug-In Hybrid laadt ook onderweg de batterij automatisch bij door middel van regeneratieve laadtechnologie. Die technologie wint de bewegingsenergie, die normaliter verloren gaat tijdens het remmen of uitrollen terug en slaat die als elektriciteit op in de batterij.


Voortgaande elektrificatie

Ford maakte eerder dit jaar bekend dat medio 2026 alle modellen in zijn personenautogamma in Europa emissievrij kunnen rijden – volledig elektrisch of als PHEV. Tegen 2030 zijn alle nieuwe personenauto’s van Ford volledig elektrisch aangedreven.

Fords gamma van geëlektrificeerde personenauto’s omvat naast de volledig elektrische Mustang Mach-E, de Explorer en Kuga Plug-In Hybrid (PHEV) en de mild hybride varianten van Puma (mHEV).




1 Cijfers van JATO Dynamics, www.jato.com

2 https://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-7-5-hybrid-19-3-petrol-41-8-market-share-in -q2-2021/

Ford Mustang Mach-E GT: puur elektrische actieradius 500 km

Ford Mustang Mach-E: puur elektrische actieradius 610 km met achterwielaandrijving en grotere batterijcapaciteit

Ford Kuga EcoBlue Hybrid: CO2-emissie 127-144 g/km, brandstofverbruik 4,8-5,5 l/100 km

Ford Kuga Hybrid: CO2-emissie 124-146 g/km, brandstofverbruik 5,4 6,4 l/100 km

Ford S-MAX Hybrid en Galaxy Hybrid: CO2-emissie 146-153 g/km, brandstofverbruik 6,4-6,7 l/100 km

Ford Explorer Plug-In Hybrid: CO2-emissie 71 g/km, brandstofverbruik 3,1 l/100 km, puur elektrische actieradius 42 km

Ford Puma EcoBoost Hybrid: CO2-emissie 119-145 g/km, brandstofverbruik 5,2-6,4 l/100 km

CO2-emissie en verbruik afhankelijk van uitvoering en eventueel gemonteerde accessoires

De hierboven weergegeven WLTP-cijfers van brandstof-/energieverbruik, CO2-emissie en elektrische actieradius zijn vastgesteld volgens de technische voorschriften en specificaties van de Europese richtlijnen (EC) 715/2007 en (EU) 2017/1151 in de nieuwste versie. De toegepaste standaardtestprocedures maken vergelijking van diverse typen en fabrikanten mogelijk.



Nieuws

Promoties

Bekijk hier de laatste promoties

Nieuws

Bekijk hier het laatste nieuws



Beoordelingen